Biografie
Als zestienjarige begon Wim Daeleman (°1947) lessen hobo te volgen aan de Stedelijke Muziekacademie van Turnhout bij Michaël Scheck, die hem tevens de beginselen van de notenleer bijbracht. Ook rond die tijd schreef hij eerste composities, waaronder een Duo voor twee hobo’s.
In 1978 kwam hij in contact met de Studio voor Experimentele Muziek, Antwerpen (SEM, geleid door Joris De Laet). Uit dit contact ontstonden enkele elektronische composities, o.a. Semmelet (1979) en Geïntegreerd Parametrisch (1980). Dit laatste werk werd enkele malen in België uitgevoerd en ook tijdens een concertreis van enkele leden van het SEM-ensemble (Joris De Laet, Leo Verheyen en Wim Daeleman) in het toenmalige Joegoslavië (Zagreb) en in Canada (Montréal, Kingston en Toronto). Later werd het concert uitgezonden op Radio3.
In Antwerpen stichtte hij rond 1980 samen met Joris De Laet en Karel Goeyvaerts de NMC (Nieuwe Muziek Concerten), met als doel een zeer hedendaags repertorium een kans te geven. Eind 1981 verliet hij het SEM-ensemble, maar bleef thuis in zijn privéstudio elektronische werken componeren.
Wegens professionele (Antigifcentrum) en familiale verplichtingen, maar ook vanwege een kritische blik op zijn eigen werk heeft hij in de tweede helft van de jaren 1980 het componeren stopgezet.
Vanaf 2011 volgt hij cello bij Jan Sciffer in de muziekacademie van Mol. En sinds het stopzetten van zijn professionele verplichtingen is Wim Daeleman opnieuw en steeds meer beginnen te componeren, zowel akoestisch als elektronisch. Hij volgde momenteel de cursus Techniques d’écriture sur support bij Annette Vande Gorne. In de Muziekacademie van Mol volgde hij tevens de richting Experimentele muziek (Dagmar Feijen) en Muziekproductie (Tom Van Achte)
In verband met zijn recent elektronisch werk: Wim Daeleman probeert, uitgaande van een beperkt aantal klanken (met microfoon opgenomen) te komen tot een compositie, door middel van het combineren van bewerkingen van deze klanken (verlengen, verkorten, verhogen, verlagen, al of niet galm, …). Hij vindt het belangrijk niet slechts klankpanorama’s te scheppen maar tot een bepaald verloop in de structuur van zijn composities te komen.
(bron: o.a. Flavie Roquet ‘Lexicon Vlaamse componisten geboren na 1800’ (2007))
Composities uitgevoerd tijdens een concert FeBEM (sinds begin 2019):
Composities | Concerten |
Et on recommence, jusqu’à , , , | 2023.05.27: Casteau (Soignies) 2023.06.09-10-11: Reflets Sonores (Fauquez) 2023.10.05-08 : Autumn Waves 2023.11.03, Electroacoustic Music Days 2023 – Rethymno (Griekenland) |
Gran Sonata per Cerniera | 2024.11.29-12-01 : Autumn Waves |
In the beginning there was the violoncello | 2022.10.07-09 : Autumn Waves |
Papier is geduldig | 2024.06.07-09, Reflets Sonores (Fauquez) |
Tempesta nella cisterna | 2023.09.23 : BOEM (Gent) |
Voilà | 2022.06.18-19: Project’Sounds (Fauquez) |
Water | 2022.02.17 : Concert Ateliers des FUCaM (Mons) |