14 februari 2024 : V01CES – Belgian Electroacoustic Night, Bozar


Een elektroakoestisch avontuur rond de menselijke stem

Gepresenteerd door de Belgische Federatie voor Elektroakoestische Muziek (FeBeME-BeFEM), die sinds 1994 België internationaal vertegenwoordigt in dit muziekdomein, met name door haar lidmaatschap bij ICEM / IMC – UNESCO.

Zie ook:  Belgian Electroacoustic Night | Bozar Brussels et http://www.belgianmusicdays.be/program

De componisten en improvisatoren geven hun werken zelf vorm, tenzij anders vermeld.

Programma

Tympocaïne 200 (Roald Baudoux, Hugues Peeters)
Vox, sans i, sue. ±10’
Vrije elektroakoestische improvisatie, multifonisch

Deze tweestemmige improvisatie maakt gebruik van stemmen, verzameld in het wereldgeheugen van opgenomen geluiden. Niets systematisch en zonder een stempel te dragen van bepaalde invloeden. Eerder iets van variëren en dan bij stemmen. Als je uiteindelijk denkt ‘ik hoor stemmen’, dan is dat heel normaal.

Caroline Profanter
Stimmung (2024, wereldpremière) 10’
Akoesmatische muziek, quadrafonisch

Het woord Stimmung betekent in het Duits “afstemming” en bevat het woord “stem”. Het verwijst ook naar een gemoedstoestand, stemming of temperament. Ik gebruikte verschillende opnames van menselijke en niet-menselijke stemmen, opzettelijk of onopzettelijk vastgelegd tijdens veldopnames. Ze zijn verankerd in de omgeving, in een alledaagse tijdelijkheid, maken deel uit van een dichte textuur en passeren verschillende staten van bewustzijn en van verstaanbaarheid: spreken, schreeuwen, zingen.

Joris De Laet
Etude aux inattendus (2012) 8’43
Akoesmatische muziek, octofonisch

Deze compositie volgt een verband tussen klankstructuur en haar tijdsontwikkeling.
De trajecten van de gekozen geluidsparameters zijn convergent en concentreren zich naar een precies eindresultaat. Ze kunnen hiervan afwijken wanneer geluidsconglomeraten uiteenvallen in een willekeurige toestand. De ruimtelijkheid van de compositie werd vastgelegd tijdens het compositieproces en functioneert om geluidsmaskering te voorkomen, die kan ontstaan door de dichtheid van het globale klankspectrum.

Todor Todoroff
Voices Part IV – Hallucinations (2024, wereldpremière) 10’
Akoesmatische muziek, 12 sporen

In de Voices-cyclusgaat Voices Part IV – Hallucinations verder met de verkenning van de stem, haar resonanties en transformaties. Reizen door intuïties en analogieën, verstoringen van de zintuigen en fantasmagorie met de woorden van Arthur Rimbaud, gevoed door de vocale verkenningen van François Vaiana, begeleid door digitale bewerking.

PAUZE

Dirk Veulemans
Hoe mooi is de toekomst? (2019, nieuwe bewerking 2024) 9’30
2 Pijporgels, video, akoesmatische muziek, octofonisch

Twee composities uit dit project: In ‘Absolutely Tremendous’ wordt de menselijke stem via een zelf ontwikkelde scantechniek door een zelfgebouwd pijporgel akoestisch weergegeven. De stem wordt op die manier losgemaakt van de persoon waardoor het dramatische van de boodschap op de voorgrond komt. Het akoesmatische ‘In Paradisum’ staat in oppositie tot het eerste deel en kan op diverse manieren geïnterpreteerd worden.

Charo Calvo
Hüzün (2024, wereldpremière) 10’
Akoesmatische muziek, stereo

Laryssa Kim
InCanto (2024, wereldpremière) 8’
Akoesmatische muziek, quadrafonisch
Spatialisatie : Thibault Madeline

In deze quadrafonische fantasie zingt Voce magische formules, drukt verlangens uit, zucht, verveelt zich, spreekt wijsheid uit… Een ritueel, een toverdrankje, en dan wachten, kijken… Het is niet altijd effectief, tenminste niet op de manier die de geest zich voorstelt. Maar uiteindelijk komt alles goed, want “Uw wil geschiede, niet de mijne”.

Leo Kupper
Rezas Populares do Brasil (1998) (deel 1, 3 & 4) 11’57
Akoesmatische muziek, stereo
Spatialisatie : Todor Todoroff

Rezas Populares do Brasil is een compositie geïnspireerd op Braziliaanse volkstradities en uitgevoerd door twee al even indrukwekkende als ontroerende stemmen, een mezzosopraan, Anna Maria Kieffer, en een bas, Eduard Janho-Abumrad. Het bestaat uit vier delen, waarvan we luisteren naar Meu AnjoO Ar Vivo en Sabatrana.

Praktisch

Concert op 14 februari om 21 uur
Bozar Studio, Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel